Jste přesvědčeni, že vaše palety jsou zabaleny tím nejlepším možným způsobem? Váš obal je stabilní i ekonomický zároveň, a přesto se vám v letních měsících objevily reklamace na zborcené palety? Nejste v tom sami.
I náš klient – Pivovar Starobrno z koncernu Heineken Česká republika, se s příchodem letních teplot začal potýkat s četnými reklamacemi palet poškozených při přepravě. Začali jezdit řidiči rychleji, nebezpečněji anebo stabilitu palet v letních měsících ovlivňuje i teplota prostředí?
Řidiči v tom možná budou nevinně
Přihlédneme-li k údajům uvedeným v technických a bezpečnostních listech stretch fólií, které garantují vlastnosti LLDPE stretch fólií při teplotách od -5°C do + 30°C a vlhkosti 40 – 70 % RH, musíme připustit, že řidiči v tom budou možná nevinně. Podle dostupných informací se v horkých letních dnech pohybují teploty na ložné ploše kamionu (a někdy i ve skladech) kolem 40 °C, nárazově a krátkodobě až k 60 °C.
Rozhodli jsme se otestovat stabilitu zabalených palet s pivem v PET lahvích (balení 6 × 1,5 l) na našem unikátním testovacím zařízení PalDyntest a podívat se, zda teplota prostředí hraje roli.
Pro testy jsme tentokrát využili prostředí zkušební laboratoře, která disponuje klimatickou komorou.
Co bylo cílem testu v klimatické komoře?
- Posouzení vlivu prostředí na nestandardní chování paletového sloupce zboží.
- Vystavení paletové jednotky s baleným produktem účinkům nejprve teploty prostředí a následně působení horizontálních sil, vyvolaných zpožděním (nárazy) z různých nájezdových rychlostí.
- Sledování pohybu (výchylky) sloupce zboží od osy palety během zpožďování v reálném čase i jeho konečného stavu pomocí měřícího zařízení a videozáznamu.
Vstupní podmínky testu
Teplota prostředí:
1. paleta byla ponechána ve „standardním“ prostředí při 20°C a 50 % RH
2. paleta byla po dobu 18 hodin temperována v místnosti na 40 °C, následně byla 2 hodiny ponechána v klimatické komoře v teplotě 60 °C a 50% RH.
Klimatická komora Heraeus Vötsch - CIMTO
- Komora s pracovním prostorem 1,5 × 1,5 × 2,0 m
- Teplotní rozsah -50 °C až +70 °C
- Rozsah relativní vlhkosti vzduchu 5 % až 98 %
- Teplotní gradient 0,5 °C/min
Komora je vyhřátá, jdeme na test
Co jsme naměřili:
- Každý vzorek byl po předchozím kondicionování umístěn na zkušební stolici a nejprve v podélném a následně v příčném směru dynamicky testován
- Palety testované příčně prošly nejprve testováním v podélném směru, byly tedy již jednou dynamicky zatíženy
1. Paleta klimatizovaná na 20 °C
- vydržela v podélném směru bez problému zrychlení na úrovni 1,03 G bez zjevných deformací
- teprve při zatížení 1,13 G začalo docházet ke změnám stability
- nevydržela zatížení 1,26 G, když došlo k posunu zboží po paletě a jeho vychýlení o 20 cm od osy palety
- v příčném směru testování byly výsledky horší, paleta vydržela bez problému zrychlení na úrovni 0,87 G bez zjevných deformací
- a při 1 G došlo k rozhození stability a celkovému vychýlení zboží o 10 cm od osy palety a deformacím spodních vrstev zboží
2. Paleta klimatizovaná na 40 °C a následně zahřátá na 60 °C vydržela o 10 % méně
- v podélném směru vydržela dynamického zatížení na úrovni 0,88 G bez zjevných deformací
- při zrychlení 0,91 G začalo docházet ke změnám stability palety a větším výchylkám zboží od osy palety, stretch fólie viditelně drží méně
- při zrychlení 1,15 G došlo k posunu zboží po paletě a jeho vychýlení o cca 20 cm od osy palety a utržení v místě přibalení k paletě
- v příčném směru testování byly výsledky opět horší, bez problému paleta vydržela pouze zrychlení na úrovni 0,57 G bez zjevných deformací
- při 0,71 G došlo k rozhození stability a celkovému vychýlení zboží o cca 6 cm od osy palety
- při nárazu a přetížení 0,89 G došlo k nevratnému posunu zboží o 13 cm od osy palety
A jaké jsou výsledky?
Ze získaných výsledků lze usuzovat, že vliv teploty prostředí na odolnost proti horizontálním silám je výrazný.
Už od nárazu při přetížení 0,57 G lze sledovat rozdíly mezi paletou temperovanou na 20 °C a paletou temperovanou na 40 °C/60 °C – zvětšuje se velikost výchylky při samotném nárazu i hodnota celkové výchylky zboží od osy palety, a to v neprospěch palety kondicionované na teplotu 40 °C/60 °C.
Na druhou stranu nutno podotknout, že ani při opakovaném dynamickém zatížení v podélném i příčném směru, při hodnotách nad limitních 0,8 G, nedošlo k poškození obalu palet do té míry, jaká je patrná ze škodných událostí během kamionové přepravy.
Tedy i řidiči si nesou svůj díl provinění a rozhodně bychom doporučovali zamyslet se nad zajištěním nákladu na vozidle.